OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Som försäkringshandläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
När du arbetar med sjukförsäkringen möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada har rätt till sjukpenning, rehabiliteringspenning eller förebyggande sjukpenning. Du utreder sjukpenninggrundande inkomst, gör manuella utbetalningar, beräknar och betalar ut ersättning för arbetsresor. I arbetet ingår också att besvara externa förfrågningar och viss annan löpande administration. Du har kontakt med olika aktörer i frågor som rör kundens ekonomi, till exempel arbetsgivare, Skatteverket, Arbetsförmedlingen och Kronofogdemyndigheten.
Sommarjobbet innebär att du hanterar en avgränsad del av arbetsuppgifterna som ingår i rollen som Försäkringshandläggare.
Vi söker dig som:
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
Det är meriterande om du:
• har en pågående utbildning på högskola/ universitet inom offentlig förvaltning/statsvetenskap eller annan samhällsvetenskaplig inriktning
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har erfarenhet av att arbeta med beräkningar och utbetalningar
• har erfarenhet av arbete inom socialförsäkringen
• har professionell erfarenhet av skriftlig och muntlig kommunikation
• har tidigare erfarenhet av kundbemötande via telefon
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• är handlingskraftigVi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tidsbegränsat på heltid under perioden juni-augusti, med tillträde i april eller enligt överenskommelse. Introduktion kommer att äga rum i april på deltid, fram till juni. Eventuell möjlighet till förlängd deltidsanställning vid sidan av studierna under hösten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska tester komma att användas som en del i urvalsarbetet.
På grund av rådande situation med Covid -19 kommer intervjuer att hållas via skype. Vi vill därför uppmana dig att ladda upp aktuella betygsdokument från högskola samt arbetsgivarintyg i din ansökan. Dessa dokument efterfrågas när man är aktuell för intervju.
Kontaktpersoner
Chef: Johanna Månsson, 010-111 42 53 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Rebecca Alm, 010-111 79 30 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Anna Henningsson Lindqvist, 010-118 05 43, Saco-S: Madeleine Biel, 010-111 95 08, Seko: Johanna Grundström, 010 - 115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 16 februari 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.