Försäkringshandläggare inom sjukpenninggrundande inkomst i Stockholm

Försäkringshandläggare inom sjukpenninggrundande inkomst i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Som Försäkringshandläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

När du arbetar med sjukpenninggrundande inkomst (SGI) möter du personer som har gemensamt att de har en varierande eller oförutsägbar inkomst. Personerna befinner sig i olika skeden i livet, alltifrån långtidssjuka till nyblivna föräldrar. SGI avgör ersättningsnivån på dagersättningar, exempelvis sjukpenning och föräldrapenning. Du arbetar utifrån flertalet regelverk och inhämtar information om inkomstförhållanden och beräknar SGI utifrån varje specifik situation, exempelvis egna företagare, studerande eller om personer som arbetar i ett annat land.

Du fattar beslut i ärenden från en fortlöpande kö, vilket gör att du måste kunna balansera kvalitet med kvantitet. I ditt arbete samarbetar du med bland annat Arbetsförmedlingen, Skatteverket, revisorer och arbetsgivare.

Vi söker dig som:


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du:


• Har erfarenhet av arbete med utredningskrävande SGI inom Försäkringskassan
• Har förmåga och/eller erfarenhet av att fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• Har erfarenhet av handläggning från en kundintensiv verksamhet där du levererat i högt tempo i kombination med hög kvalitet
• Är flexibel och kan anpassa ditt arbetssätt utifrån ändrade direktiv/prioriteringar i arbetet
• Har god förmåga att planera och prioritera i ditt dagliga arbete
• Har kunskaper och intresse för arbete med ständiga förbättringar
• Har god förmåga att inhämta och hantera stora mängder information
• Erfarenhet av att arbeta i team samt mycket god samarbetsförmåga för att nå gemensamma mål.

 Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska tester komma att användas som en del av urvalsarbetet. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Kontakt
Chef: Helena Gecer, tel 010-112 50 60, HR-specialist: Maria Esplund, tel 010-112 15 62 och Bo Eriksson, tel 010-112 44 86 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Ulrika Holgersson, tel 010-119 21 44, Jannike Elf, tel. 010-116 46 19 Saco-S: Joakim Larsson, tel 010-118 87 54 och Seko: Johanna Grundström, tel 010-115 30 44.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 27/10 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. När du söker tjänsten kommer du även få besvara ett antal urvalsfrågor.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 50 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 oktober 2021
  • Ansök senast: 27 oktober 2021

Liknande jobb