OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Uppdraget inom sjukpenninggrundande inkomst (SGI) växer och vi utökar verksamheten i Trollhättan, så välkommen att bli en av oss!
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare inom utredningskrävande SGI handlägger du ärenden gällande SGI som avgör ersättningsnivån i andra förmåner exempelvis sjukpenning. Du fattar självständigt beslut om SGI och handlägger dagligen ett stort antal ärenden genom att tillämpa lagstiftningen på ett korrekt och rättssäkert sätt. Arbetet innebär att du gör utredningar och bedömningar av underlag, i form av inkomstuppgifter. Som Försäkringshandläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering och en hög säkerhetsmedvetenhet.
Arbetsuppgifterna är administrativa vilket innebär att du arbetar i flera olika system där du för löpande dokumentation. Vid behov inhämtar du uppgifter från sökande, arbetsgivare eller exempelvis Skatteverket via telefon och brev.
Vi söker dig som:
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga i både tal och skrift
• har datorvana och förmåga att arbeta digitalt med flera olika system
Det är meriterande om du:
• har arbetat med handläggning och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare på heltid med tillträde 15 juni 2022. Provanställning kan bli aktuellt. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska tester komma att användas som en del av urvalsarbetet. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Kontakt
Chef: Caroline Ask, 010-112 53 01 och Carina Wickström, 010-111 98 82. HR-specialist: Lisa Lindqvist, 010-111 94 16 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Jannike Elf, tel. 010-116 46 19 eller Ulrika Holgersson, 010-119 21 44. Saco-S: Daniel Rander, 010-116 28 77. Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 13 mars 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. När du söker tjänsten kommer du även få besvara ett antal urvalsfrågor.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.