OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.
Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.
När du arbetar med underhållsstöd möter du situationer där barn bor hos endast en av föräldrarna och den andra föräldern ska betala underhållsbidrag. Du stödjer föräldrarna att sköta underhållet själva, men om inte det fungerar kan barnet ha rätt till underhållsstöd. Du är båda parternas handläggare och du informerar och vägleder dem båda i en livssituation som kan vara svår och komplex. I ditt arbete kommer du i kontakt med andra aktörer i samhället som hanterar frågor om barn, boende samt ekonomiska förhållanden.
Vi söker dig som:
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer, gärna på myndighet
• har gedigen erfarenhet av arbete med kundkontakt
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har kunskaper i konflikthantering och hur man bemöter människor i svåra situationer och i att förklara på ett enkelt och lättförståeligt sätt
• har god kommunikativ förmåga
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde från 1 september eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer troligt arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
Om man går vidare i rekryteringsprocessen kommer det att hållas ett rekryteringsseminarium v 24.
På grund av rådande situation med Covid -19 kommer rekryteringseminarium och intervjuer att hållas via skype.
Kontaktpersoner
Chef: Charlotte Uggla, tel 010-119 52 70 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Susanne Österling, tel 010-119 56 20. (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Fatima Bergman, tel 010-118 78 60 Saco-S: Maya Ghalam, tel 010-112 50 67 Seko: Fredrik Bruhn, tel 010-111 86 29.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 7 juni 2021 . Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.