OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 230 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Handläggning, kundkontakt och teamarbete
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.
När du arbetar med underhållsstöd möter du situationer där barn bor hos endast en av föräldrarna och den andra föräldern ska betala underhållsbidrag. Du stödjer föräldrarna att sköta underhållet själva, men om inte det fungerar kan barnet ha rätt till underhållsstöd. Du är båda parternas handläggare och du informerar och vägleder dem båda i en livssituation som kan vara svår och komplex. I ditt arbete kommer du i kontakt med andra aktörer i samhället som hanterar frågor om barn, boende samt ekonomiska förhållanden.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du
• har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer, gärna på myndighet
• har gedigen erfarenhet av arbete med kundkontakt
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har kunskaper i konflikthantering och hur man bemöter människor i svåra situationer och i att förklara på ett enkelt och lättförståeligt sätt
• har god kommunikativ förmåga i engelska
• har erfarenhet av dokumentation och utredningar
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde från datum eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
Rekryteringsseminarium kommer att hållas, en på dagtid och en på kvällstid för de som går vidare i rekryteringen.
Kontaktpersoner
Chef: Helena Johansson, tel 0725-74 41 66 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emil Jarengrim, emil.jarengrim@forsakringskassan.se (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Anne-Marie Ahlin, tel 010-118 41 34. Saco-S: Daria Memetovic, tel 010-118 40 78 Louise Henriksson, tel 010-118 40 55. Seko: Fredrik Bruhn, tel 010-111 86 29.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 30 oktober 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.