OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Avdelningen för gemensamma försäkringsfrågor har i uppdrag att driva utvecklingen av Försäkringskassans gemensamma kvalitet, hålla ihop myndighetens gemensamma försäkringsfrågor och skapa förutsättningar för organisatoriskt lärande. Avdelningen har fem olika verksamhetsområden: Försäkringstillhörighet och omprövning, Kontroll, SGI och kundmöte samt Betalning och återbetalning. Avdelningens uppgift och ansvar är bland annat att säkra utfallsrättvisa och likformighet för försäkringsgemensamma frågor.
Omprövningsverksamheten finns på fyra orter i landet, Göteborg, Jönköping, Stockholm och Sundsvall
Ansvar och arbetsuppgifter
Arbetet innebär administrativ handläggning med inriktning omprövning. Du arbetar i den inledande delen av omprövningsprocessen vilket innebär att du administrerar i den formella delen avseende ärenden som kommit till Försäkringskassan för omprövning. Du samarbetar internt med omprövare och stödfunktioner.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
Det är meriterande om du
• har en pågående universitetsutbildning/ högskola om 120/ 180 poäng, företrädesvis inom förvaltningsrätt, socialförsäkringsrätt, offentlighet och sekretess
• har erfarenhet av administrativt arbete
• har erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig förvaltning
• är van vid att läsa och prioritera en stor mängd text
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, visstidsanställning, heltid från mitten av maj eller enligt överenskommelse till och med slutet av augusti. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Kontaktpersoner
Chef: Åsa Wistedt 010-116 10 17 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emil Jarengrim 010-116 79 49 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Lena Svelander 010-113 91 42. Saco-S: Anja Johansson 010-111 61 87
På grund av rådande situation med Covid -19 kommer rekryteringsseminarium samt intervjuer att hållas via skype. Vi vill därför uppmana dig att ladda upp aktuella betygsdokument från högskola samt arbetsgivarintyg i din ansökan. Dessa dokument efterfrågas när man är aktuell för intervju.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 20 februari. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.