OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker Försäkringshandläggare med placering
Avdelningen för barn och familj i Telefonplan
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt med kunder i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning.
Just nu söker vi försäkringshandläggare med inriktning underhållsstöd och internationellt underhållsstöd. I rollen som försäkringshandläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.
När du arbetar med underhållsstöd möter du situationer där barn bor hos endast en av föräldrarna och den andra föräldern ska betala underhållsbidrag. Du stödjer föräldrarna att sköta underhållet själva, men om inte det fungerar kan barnet har rätt till underhållsstöd. Du är båda parternas handläggare och du informerar och vägleder dem båda i en livssituation som kan vara svår. Dina utredningar är ofta beroende av andra aktörer såsom kommun, socialtjänst, Kronofogdemyndigheten och Skatteverket.
När du arbetar med internationellt underhållstöd bor eller arbetar en av föräldrarna i ett annat land. I arbetet tillämpar du både nationellt och internationella regelverk. Dina utredningar är ofta beroende av andra svenska samt utländska myndigheter. I arbetet ingår även att försöka få underhållsbidrag fastställt och sedan följa upp att underhållsbidraget betalas, frivilligt eller via indrivning. Det innebär till exempel att förmedla ansökningar om att fastställa och driva in underhållsbidrag till utländska myndigheter.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har kunskaper i hur man bemöter människor i svåra situationer och i att förklara på ett enkelt och lättförståeligt sätt
• mycket goda kunskaper i att skriva och tala engelska
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chefer: Sylvia Krepp 010-116 11 04 och Carina Klevenvall 010-116 37 69 (för frågor om tjänsten). HR-administratör Linda Johansson, 010-116 28 66 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Charlotta Lamin 010-116 14 24, Saco-S: Louise Henriksson, 010-118 40 55, Seko: Irre del Barba, 010-115 30 87.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 1 juli 2018.