OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare med inriktning mot telefoni arbetar du schemalagd tid med att ta emot samtal och frågor inom hela sjukförsäkringsområdet. I kontakterna identifierar du behov, ger information i ärenden och vägleder i Försäkringskassans självbetjäningstjänster. Kommunikationen sker via telefon både på svenska och engelska.
Arbete i Försäkringskassans studentenhet kan ge dig goda utvecklingsmöjligheter i Försäkringskassan och i din fortsatta yrkesutveckling.
Vi söker dig som
• I dagsläget studerar vid en universitets- eller högskoleutbildning som har koppling till arbetsuppgifterna som försäkringshandläggare, t.ex. statsvetenskap, samhällsvetenskap, beteendevetenskap, juridik, pedagogik eller ekonomi.
• har fullgjort godkända studier motsvarande lägst 30 högskolepoäng.
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners.
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet.
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt.
• kan förstå och analysera komplexa frågor.
• har god kommunikativ förmåga.
• är handlingskraftig.
Det är meriterande om du:
• har professionell erfarenhet av skriftlig och muntlig kommunikation och har god erfarenhet hur man möter människor i olika livssituationer.
• har erfarenhet av kundmöten via telefon i en tempofylld arbetsmiljö.
• har erfarenhet/kunskap om socialförsäkringen, förvaltningslagen, informationssäkerhet, offentlighet och sekretess.
• har god datavana och vana av att jobba med digitala verktyg och självbetjäningstjänster.
• har övergripande kunskap om andra myndigheter för att kunna lotsa kunden rätt.
• har goda kunskaper om samhällsaktuella frågor.
• har god administrativ förmåga.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, deltid, tidsbegränsad anställning upp till sex månader med möjlighet till förlängning. Start enligt överenskommelse. Placering i Västerås, Uppsala, Norrköping eller Sundbyberg. Du förväntas kunna arbeta minst 12 timmar per vecka kontinuerligt under terminerna samt heltid under lov. Du måste vara beredd att arbeta heltid under utbildnings- och introduktionsveckan.
Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Vi vill uppmana dig att ladda upp aktuella betygsdokument från högskola samt arbetsgivarintyg i din ansökan. Dessa dokument efterfrågas när man är aktuell för intervju.
Kontaktpersoner
Chef: Annelie Rosén, 010-114 55 03 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Marina Kireeva, 010 112 31 40 och Bogumila Dragon, 010-112 23 42 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Niclas Nilsson Olsson, 010-111 82 74 Saco-S: Maria Wärdell, 010-117 72 21 Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 19 april 2022.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.