OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare med inriktning mot telefoni arbetar du schemalagd tid med att ta emot samtal och frågor inom hela sjukförsäkringsområdet. I kontakterna identifierar du behov, ger information i ärenden och vägleder i Försäkringskassans självbetjäningstjänster. Kommunikationen sker via telefon.
Arbete i Försäkringskassans studentpool kan ge dig goda utvecklingsmöjligheter i Försäkringskassan och i din fortsatta yrkesutveckling.
Vi söker dig som
• Studerar vid en universitets- eller högskoleutbildning som har koppling till arbetsuppgifterna som försäkringshandläggare, t.ex. statsvetenskap, samhällsvetenskap, beteendevetenskap, juridik, pedagogik eller ekonomi
• har fullgjort godkända studier motsvarande lägst 60 högskolepoäng
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig.
Det är meriterande om du
• har professionell erfarenhet av skriftlig och muntlig kommunikation och har god erfarenhet hur man möter människor i olika livssituationer
• har erfarenhet av kundmöten via telefon i en tempofylld arbetsmiljö
• har erfarenhet/kunskap om socialförsäkringen, förvaltningslagen, informationssäkerhet, offentlighet och sekretess
• har goda kunskaper i ytterligare språk förutom svenska och engelska
• har god datavana och vana av att jobba med digitala verktyg och självbetjäningstjänster
• har övergripande kunskap om andra myndigheter för att kunna lotsa kunden rätt
• har goda kunskaper om samhällsaktuella frågor
• har god administrativ förmåga.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, deltid, tidsbegränsad anställning på sex månader med möjlighet till förlängning. Start enligt överenskommelse. Du förväntas kunna arbeta minst 6 timmar per vecka kontinuerligt under terminerna samt heltid under lov. Du måste vara beredd att arbeta heltid under utbildnings- och introduktionsveckan. Redan anställda på Försäkringskassan samt de som påbörjat en forskarutbildning kan inte bli aktuella för tjänst som studentmedarbetare.Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. På grund av rådande situation med Covid -19 kommer intervjuer att hållas via Skype. Vi vill därför uppmana dig att ladda upp aktuella betygsdokument från högskola samt arbetsgivarintyg i din ansökan. Dessa dokument efterfrågas när man är aktuell för intervju.
Kontaktpersoner
Chef: Marie Holmberg, 010 1192139 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Josefin Lewenstierna, 010-116 33 76 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Radmila Adric, 010 119 21 94 Saco-S: Frida Hård, 010-116 33 73 Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 29 augusti 2021.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.
Kontaktperson