OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
På Avdelningen för sjukförsäkringen arbetar drygt 4 000 personer fördelat på cirka 55 platser i landet. Vi möter kunder som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Våra kunder har olika behov av stöd från Försäkringskassan och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare ansvar du för att ta emot samtal och frågor från kunder inom hela sjukförsäkringsområdet. I kontakterna identifierar du behov, ger information i ärenden och vägleder i Försäkringskassans självbetjäningstjänster. Kommunikationen sker via telefon och digitala kanaler.
I uppdraget ingår även att handlägga ansökningar och fatta beslut om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Dina kunder har oftast redan börjat arbeta igen när de lämnar in sin ansökan. Ditt arbete innebär att göra utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg, samt uträkningar av inkomster och utbetalningar. Vid behov tar du kontakt med kunder, arbetsgivare och sjukvården.
Det är avgörande för uppdraget att du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra. Du ansvarar för att förklara beslut för kunder som inte får den ersättning som de ansökt om. Det ingår i dina arbetsuppgifter att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden.
Som försäkringsutredare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter.
Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare under den första tiden.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån kundens behov
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har erfarenhet av arbete inom socialförsäkringen
• har vana av arbete med beräkningar och utbetalningar
• har erfarenhet av att ge service via telefon
• har goda kunskaper om Försäkringskassans självbetjäningstjänster
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse.Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Placeringsort Uddevalla alt Trollhättan
Kontaktpersoner
Chef: Erik Björnson 010-11 97 710, för frågor om tjänsten. Fackförbundet ST: Marita Lantto 010-1195248, Saco-S: Jenny Wikström 010-1192416
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 29/3 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet och ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.