OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Med placering på servicekontoret i Västerås
Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten driver servicekontor i samverkan. Verksamheten har en tydlig inriktning mot att erbjuda bättre samhällsservice och information till medborgare och företag.
Att våra myndigheter samverkar i det personliga mötet ger förutsättningar för dig som servicehandläggare att svara på medborgare och företagares frågor med ett helhetsperspektiv för våra myndigheters områden.
Dina arbetsuppgifter som servicehandläggare innebär att du svarar på frågor och ger stöd till privatpersoner och företag med ett helhetsperspektiv gällande deras situation. Arbetet ställer mycket höga krav på dina personliga egenskaper och din förmåga att bemöta människor och lösa problem. Genom samverkan kan myndigheterna erbjuda bättre service och information till medborgare och företag.
Du ger service och information på uppdrag av de tre samverkansmyndigheterna, i en öppen miljö, vilket ställer höga krav på din förmåga att ta in information och hålla dig uppdaterad inför det personliga mötet. Det är viktigt att du har en öppen, lyssnande och förklarande attityd och lätt att kommunicera i tal och skrift. Eftersom du arbetar nära kunderna måste du känna dig bekväm i det direkta mötet med individer med olika bakgrund i samhället. Vid behov kommer du även att arbeta på andra servicekontor i närområdet.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter som är till nytta för både medborgare och företag. Vi värderar öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald vilket stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling och som erbjuder god balans mellan arbete och fritid.
Kvalifikationer
Vi söker dig som
• har väl dokumenterad förmåga att inhämta och använda teoretiska kunskaper, exempelvis genom en högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom ekonomi, kommunikation, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har arbetat minst två år i ett serviceyrke där kundmötet har varit centralt
• har goda kunskaper i informationssökning och digitala medier
• har mycket god förmåga att tala och skriva på svenska
• har mycket goda språkkunskaper i engelska
• har mycket god kommunikativ förmåga
• har god förmåga att hantera flera kunder parallellt
• är flexibel
• ser helheten, är utvecklingsorienterad och tänker nytt
• kan arbeta självständigt och fatta egna beslut
• tar ansvar för din egen utveckling och bidrar till att göra andra framgångsrika
Det är meriterande om du har
• erfarenhet från att arbeta med kundmöten inom statlig myndighet, främst inom Försäkringskassan eller Skatteverket
När vi anställer lägger vi mycket stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrigt
Tre anställningar, visstid i 6 månader med möjlighet till förlängning, placering på Servicekontoret i Västerås. Som servicehandläggare i Västmanland kommer din placeringsort vara Västerås, du kan dock komma att behöva arbeta även på våra kontor i Köping, Sala och Fagersta vid behov.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Sofia Johansson 010-1162267 sofia.a.johansson@forsakringskassan.se.
För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Katrin Synnott 010-116 28 23.
Kontaktpersoner i fackliga frågor är för fackförbundet ST: Nina Asaei tfn 010-579 98 45 nina.asaei@forsakringskassan.se, för SACO Heléne Johansson 010-116 25 72, helene.johansson@forsakringskassan.se För Seko: Anne Svensson 010-113 83 07, anne.svensson@forsakringskassan.se.
Vi vill ha din ansökan senast 25 april 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet. Bifoga inga betygskopior eller liknande till din ansökan, utan ta i stället med dem till en eventuell intervju.