OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Försäkringskassan söker verksjurister till Rättsavdelningen
Rättsavdelningen ansvarar för den rättsliga styrningen av Försäkringskassans verksamhet. Det innebär att avdelningen analyserar och tolkar de olika regelverk som styr Försäkringskassans verksamhet, tar fram styrande dokument, ger rättsligt stöd till verksamhetens olika delar samt genomför rättslig kvalitetsuppföljning. Rättsavdelningen för även myndighetens talan i olika rättsliga instanser, handlägger skadeståndsärenden och behandlar remisser från regeringen, Justitieombudsmannen och andra myndigheter. Rättsavdelningen, som leds av rättschefen, består av fyra verksamhetsområden.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som verksjurist är du placerad inom Verksamhetsområde Myndighetsjuridik där du arbetar med styrning och stöd inom förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, IT-rätt samt övrig myndighetsjuridik. Du ger även stöd till övriga delar av myndigheten i arbetet med styrande dokument och deltar i arbetet med att ta fram interna styrdokument, till exempel myndighetens arbetsordning. Du deltar i arbetet med remissyttranden och med att ta fram föreskrifter inom ansvarsområdena samt skriver och kvalitetssäkrar olika typer av dokument, till exempel myndighetens yttranden till Justitieombudsmannen. I arbetet ingår att hålla i utbildningar och att i stor utsträckning delta som juridisk expert i olika projekt och arbetsgrupper.
Vi söker dig som
• har juristexamen
• är notariemeriterad eller har motsvarande erfarenhet
• har mycket goda kunskaper i förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess
• har förmåga att arbeta självständigt och ta ansvar för resultat med hög kvalitet
• är handlingskraftig
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• skriver och kommunicerar klart, tydligt och strukturerat
• har god förmåga att samarbeta med andra
• har erfarenhet av att arbeta med förvaltningsrättsliga frågor på myndighet
Det är meriterande om du har goda kunskaper i IT-rätt, främst reglerna om behandling av personuppgifter.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Rekryteringen avser en eller flera tjänster, heltid, tills vidare alternativt visstidsanställning, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Anställningen är vid Rättsavdelningen i Stockholm, men det finns möjlighet att, efter överenskommelse, bli placerad på annan ort.
Kontaktpersoner
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Peter Andrén, 010-116 91 24. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Karin Karlsson, 010-116 90 37. Fackförbundet ST: Behzad Barkhodaee, 010-116 22 96, Saco-S: Margaretha Palmblom, 010-114 75 68, Seko: Irre del Barba, 010-115 30 87.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 11 september 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet och ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.