OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
Rättsavdelningen ansvarar för, utvecklar och leder den rättsliga styrningen av Försäkringskassans verksamhet. Det innebär att avdelningen arbetar med rättslig styrning till verksamhetens olika delar och är föreskrivande i det rättsliga utvecklingsarbetet. Vi analyserar de olika regelverk som styr Försäkringskassans verksamhet och genomför rättslig uppföljning. Genom rättslig styrning och regelutveckling skapar Rättsavdelningen förutsättningar för en enhetlig och korrekt rättstillämpning på Försäkringskassan. Rättsavdelningen för även myndighetens talan i olika rättsliga instanser och behandlar remisser från riksdagen, regeringen och andra myndigheter. Vi har även ansvaret för det strategiska arbetet för en god förvaltningskultur. Rättsavdelningen är stabsfunktion i rättsliga frågor till styrelse och generaldirektör.
Som verksjurist arbetar du med styrning och stöd inom förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, IT-rätt, affärs- och upphandlingsjuridik samt övrig myndighetsjuridik. Du deltar i arbetet med remissyttranden och med att ta fram föreskrifter samt skriver och kvalitetssäkrar olika typer av dokument, till exempel myndighetens yttranden till Justitieombudsmannen. I arbetet ingår i stor utsträckning att delta som juridisk expert i olika utvecklingsprojekt och arbetsgrupper. Som verksjurist hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.
Vi söker dig som:
• har juristexamen
• är notariemeriterad eller har erfarenhet av juridiskt arbete i domstol
• har goda kunskaper i förvaltningsrätt, sekretesslagstiftningen samt IT-rätt, främst reglerna om behandling av personuppgifter
• har förmåga att arbeta självständigt och ta ansvar för resultat med hög kvalitet
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos olika samarbetspartners
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet från kammarrätt eller Högsta förvaltningsdomstolen
• har erfarenhet av arbete i Regeringskansliet
• har erfarenhet av att arbeta med myndighetsjuridiska frågor
• har erfarenhet från advokatbyrå eller motsvarande
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Kontakt
Rekryterande chef: Angelica Bagger 010-111 47 95 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Jenny Nilsson 010-111 43 60 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Behzad Barkhodaee 010-119 22 96, Saco-S: Maria Lindgren 010-113 43 67, Seko: Fredrik Bruhn 010-111 86 29.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 4 oktober 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.