Försäkringsmedicinska rådgivare i Örebro och Eskilstuna

Arbetsbeskrivning

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Försäkringskassans uppdrag är att administrera socialförsäkringen som är grundläggande för Sveriges välfärdssystem. För vårt uppdrag behöver vi tillgång till kunskap inom medicin och försäkringsmedicin.

På Avdelningen för sjukförsäkringen arbetar drygt 4 000 personer fördelat på cirka 55 platser i landet. Vi möter människor som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Vår målgrupp har olika behov av stöd från Försäkringskassan och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsmedicinsk rådgivare fungerar du som sakkunnig i medicinska frågeställningar i handläggningen. Du hjälper handläggaren att förstå och analysera information om den sökandes funktionsnedsättning och förmåga till aktivitet, utifrån beskrivningen i de medicinska underlagen. I din roll medverkar du till att stärka handläggarnas kunskaper i medicinska frågor vid gruppkonsultationer, enskilda konsultationer samt genom skriftliga yttranden. Du medverkar aktivt för att etablera och bibehålla välfungerande samverkansformer med hälso- och sjukvården. I uppdraget ingår även att medverka vid utbildning i försäkringsmedicin av bland annat läkare, läkarstudenter, sjukgymnaster och arbetsterapeuter.

Arbetet som försäkringsmedicinsk rådgivare är väl avgränsat, varierat och ständigt utmanande. Anställningen innebär goda villkor.

Som försäkringsmedicinsk rådgivare är du tjänsteman på Försäkringskassan och står inte under Socialstyrelsens tillsyn. 

Vi söker dig som 


• är legitimerad läkare
• har specialistkompetens
• har erfarenhetsmässig eller organisatorisk anknytning till klinisk verksamhet
• är drivande och kvalitetsmedveten
• har gott omdöme och god analytisk förmåga
• har god samarbetsförmåga och kan skapa förtroende i såväl interna som externa kontakter
• är mål- och resultatinriktad
• uttrycker dig väl i tal och skrift
• har goda omvärldskunskaper samt förstår och värdesätter människors olikheter 

Det är meriterande om du


• har kunskap om det försäkringsmedicinska området
• har god kunskap om det försäkringsmedicinska beslutsstödet
• har undervisningsvana och intresse av att undervisa såväl internt som externt

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid/deltid med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Örebro och Eskilstuna. Försäkringskassan utför viss behörighetskontroll innan beslut om anställning fattas. Provanställning kan komma att tillämpas.

Kontaktpersoner
Chef (för frågor om tjänsten): Margareta Bergagård, tel 010- 114 42 15. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Klara Skoog, tel 010-119 57 41. Saco-S: Ingmarie Johansson, tel 010-119 26 37, ST: Johan Almén, tel. 010-119 27 54, Seko: fseko@forsakringskassan.se.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 30 april 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet och ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 4 platser
  • Tillsvidare
  • Deltid
  • Individuell lönesättning
  • Deltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 21 april 2017

Liknande jobb


29 november 2024