Försäkringsutredare

Arbetsbeskrivning




Referens: 052547-2013

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.

Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.

Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs

Vi söker försäkringsutredare med placering

Lokalt försäkringscenter i Norrköping

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får ersättning i rätt tid. Kontakten med kunderna sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.

Just nu söker vi försäkringsutredare med inriktning tidig bedömning sjukpenning. I rollen som försäkringsutredare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.

När du arbetar med tidig bedömning är du ofta den första som kunden har kontakt med och det är du som informerar om vilka möjligheter och vilket ansvar kunden har. Du gör den första utredningen och bedömningen av kundens rätt till sjukpenning samt beslutar om denna. Du utreder och beslutar även om kundens sjukpenninggrundande inkomst. Du arbetar i team med kolleger och tillsammans jobbar ni för att ha korta väntetider för kunder. Utanför Försäkringskassan har Du också kontakter med bland annat med hälso- och sjukvården, arbetsgivare och Arbetsförmedlingen.

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• har ett systematiskt arbetssätt och lätt för att strukturera.
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• trivs med att ha ett högt tempo på arbetet
• har datorvana

Det är meriterande om du:


• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer och kan ge service via telefon.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chefer (för frågor om tjänsten): Anna Samuelsson, tfn 010-112 30 47 eller Eva-lill Lindström, tfn 010-112 28 76. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Karin Karlsson, tfn 010-116 90 37. ST: Gunilla Althén, tfn 010-112 29 11, SACO: Medina Farouk Ávila, tfn 010-116 34 69, SEKO: Camilla Ersson, tfn 010-113 91 15.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 24 november 2013 märkt med diarienummer 052547-2013. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet. 


Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 8 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Dag , Heltid , Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 8 november 2013

Liknande jobb