Försäkringsutredare

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.

Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.

Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahosossVi söker försäkringsutredare med placering

Lokalt försäkringscenter i Falun

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten med kunderna sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.

Just nu söker vi försäkringsutredare med inriktning tidig bedömning sjukpenning. I rollen som försäkringsutredare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.

När du arbetar med tidig bedömning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis inte kan arbeta. Du är ofta den första som kunden har kontakt med och det är du som informerar om vilka möjligheter och vilket ansvar kunden har. Du gör den första utredningen och bedömningen av kundens rätt till sjukpenning samt beslutar om denna. Du utreder och beslutar även om kundens sjukpenninggrundande inkomst. Genom att aktivt stödja kunden och snabbt komma till beslut om rätt till ersättning ger du kunden försutsättning att återgå till egen försörjning. Du arbetar i team med kolleger. Utanför Försäkringskassan samarbetar Du också med bland annat med hälso- och sjukvården, arbetsgivare och Arbetsförmedlingen.

Vi söker dig som



• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga

• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner

• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet

• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt

• kan förstå och analysera komplexa frågor

• har god kommunikativ förmåga

• har datorvana

Det är meriterande om du:



• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: David Alm, tel 010-119 92 09 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Hans Åkerlund, tel 010-11 67971 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Karin Svensson tel 010-119 94 70, Saco: Sandra Odh tfn 010-113 41 71 och SEKO: Ann-Charlotte Pagden, tel. 010- 113 70 65

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 17 maj 2014 märkt med diarienummer 020259-2014. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 5 maj 2014

Liknande jobb