Försäkringsutredare

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.

Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.

Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs

Vi söker Försäkringsutredare till utlandsverksamheten vid Nationellt försäkringscenter Visby

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.

Som försäkringsutredare utland möter du kunder, myndighetspersoner och andra aktörer från hela världen med många olika kulturella bakgrunder. Kunderna kan vara i situationer som är ovanliga utifrån ett svenskt perspektiv. Utländska myndighetspersoner kan agera utifrån ett regelverk och en förvaltningskultur som skiljer sig från vår. Du kan också möta andra länders expertkompetenser inom bl. a medicin och juridik. Internationell lagstiftning är central i ditt arbete. Du behöver anpassa ditt bemötande till olika behov och kulturella förutsättningar. Du kommer ofta möta andra språk i både tal och skrift. Kontakterna med både kunder och andra aktörer sker via telefon och skriftligt.

Försäkringskassan har lean som verksamhetsstrategi och flertalet av centrets arbetsgrupper arbetar i team.

Vi söker dig som 

har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga



• är stabil, stresstålig och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner

• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet

• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt

• kan förstå och analysera komplexa frågor

• har god kommunikativ förmåga och ett positivt förhållningssätt

• har datorvana

• har mycket goda kunskaper i engelska

Det är meriterande om du:



• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet

• har goda kunskaper i ytterligare ett språk förutom svenska och engelska

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Robert Kollberg, tel. 010-112 04 01 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Victoria Waltenberg, tel. 010-116 11 55 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Mathias Eldnor, tel. 010-112 04 13  Saco-S: Yann Long, tel. 010-112 04 21   Seko: Ann-Charlotte Pagden, tel. 010-113 70 65. 

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 27 augusti 2014 märkt med diarienummer 036728-2014. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.


Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 6 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 11 augusti 2014

Liknande jobb