OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.
Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.
Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs
Vi söker försäkringsutredare för
Avdelningen gemensam försäkring försäkringstillhörighet
med placering Sunne
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten med kunderna sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.
Just nu söker vi försäkringsutredare med inriktning föräkringstillhörighet.
När du arbetar med försäkringstillhörighet möter du kunder som har arbetat i två eller flera länder och ansökt om en förmån hos Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten. Du utreder och tar ställning till om kunden uppfyller villkoren för att vara socialförsäkrad i Sverige. Dina utredningar och ställningstaganden kan därför ha mycket stor ekonomisk betydelse för kunden. Du tillämpar EU-lagstiftning, konventionsbestämmelser och nationell lagstiftning. I ditt arbete har du kontakt med andra svenska myndigheter, såsom Skatteverket och Migrationsverket och även utländska myndigheter.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har goda kunskaper i engelska
Det är meriterande om du:
• erfarenhet av liknande arbete gärna från Försäkringskassan, annan myndighet eller försäkringsbolag
• kvalificerad yrkesutbildning med inriktning mot försäkringshandläggning
• kunskaper om EG-lagstiftning, konventionsbestämmelser, utlännings- och folkbokföringslagen
• ytterligare språkkunskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse, senast 2015-09-01. Provanställning kan komma att tillämpas. Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef Leif Algotsson, tfn 010-118 8320 (för frågor om tjänsten):. HR-specialist Agneta Olofsson, tfn 010-119 6750 (för frågor om rekryteringsprocessen):. Fackliga kontaktpersoner är för ST: Inger Larsson, tfn 010-118 8319. SACO: Jan-Erik Eriksen, tfn 010-118 8317. SEKO: Anne Svensson, tfn 010-113 8307
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 3 maj 2015 märkt med diarienummer 020070-2015.
Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.