Försäkringsutredare

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Därför satsar vi på friskvård och möjlighet till flexibla arbetstider och distansarbete. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker försäkringsutredare med placering

Avdelningen för sjukförsäkring i Norrköping

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten med kunderna sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.

Just nu söker vi försäkringsutredare med inriktning sjukpenning. I rollen som försäkringsutredare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.

När du arbetar med sjukpenning så ansvarar du för kunder som på grund av sjukdom delvis eller helt saknar arbetsförmåga och därför ansöker om sjukpenning. Kunderna bedöms kunna återgå i arbete utan eller med ringa insatser från Försäkringskassan. I vissa ärenden behöver du löpande göra behovsbedömningar och agera utifrån dessa. Arbetet präglas av kontakter med våra kunder och externa partners i första hand via telefon eller brev.

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du:



har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet



Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Vi söker 5 Försäkringsutredare med placering i Norrköping. Tjänsterna är tillsvidare, på heltid. Tillträde efter överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt.

Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Gunilla Adolfsson, tel 010 – 114 02 10 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Catarina Tunberg tel 010 – 116 12 76 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Christian Lönnqvist, tel 010 – 112 32 23, Saco-S: Maria Wygler tel 010 – 114 54 79.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 15 maj 2016 märkt med diarienummer 025719-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 5 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 27 april 2016

Liknande jobb