OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Vi söker Försäkringsutredare till inriktning försäkringstillhörighet med placering Avdelningen för Gemensamma föräkringsfrågor, försäkringstillhörighet i Sunne
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten med kunderna sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.
Just nu söker vi försäkringsutredare med inriktning föräkringstillhörighet. Det kan bli aktuellt att du inom yrkesrollen försäkringsutredare även arbetar med andra inriktningar.
När du arbetar med försäkringstillhörighet möter du kunder som har arbetat i två eller flera länder och ansökt om en förmån hos Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten. Du utreder och tar ställning till om kunden uppfyller villkoren för att vara socialförsäkrad i Sverige. Dina utredningar och ställningstaganden kan därför ha mycket stor ekonomisk betydelse för kunden. Du tillämpar EU-lagstiftning, konventionsbestämmelser och nationell lagstiftning. I ditt arbete har du kontakt med andra svenska myndigheter, såsom Skatteverket och Migrationsverket och även utländska myndigheter.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har goda kunskaper i engelska
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har kunskaper i ytterligare ett språk förutom svenska och engelska – språk bestäms utifrån behov vid varje rekrytering
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Leif Algotsson 010-11 88 320(för frågor om tjänsten). HR-specialist: Henrik Eyton, 010-119 51 95 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Inger Larsson 010 – 11 88 318 Saco-S: Jan-Erik Eriksen 010 – 11 88 317 Seko: Ann-Charlotte Pagden 010 – 11 77 253
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 12 juni 2016 märkt med diarienummer 032394-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.