OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker försäkringsutredare med placering
Avdelningen för Gemensamma försäkringsfrågor, kontrollenheten i Örebro
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten med kunderna sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.
Just nu söker vi försäkringsutredare med inriktning kontroll inom assistansersättning. I rollen som försäkringsutredare kan det också bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.
När du arbetar med kontroll möter du kunder som medvetet eller omedvetet kan ha fått ersättning från Försäkringskassan på felaktiga grunder. Du genomför kontroller som medverkar till att rätt ersättning betalas ut till rätt kunder. I de fall ersättning betalats ut felaktigt ska du också ta ställning till om polisanmälan ska göras. Du har ibland personliga möten bland annat vid hem-och arbetsplatsbesök. Du samarbetar med bland annat Polismyndigheten, Skatteverket, kommuner och Kronfogdemyndigheten.
Vi söker dig som
• har fil.kand eller högre examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• Nätverkande - skapar ett användbart nät med kontakter och relationer och använder detta för att nå givna mål
• Resor i tjänsten kan förekomma – krav på B körkort vid behov
Det är meriterande om du:
•
har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, inom förmånen assistansersättning
•
har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
•
har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Claes Hedelund, 070 – 228 65 84 eller 070 – 258 48 08. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Henrik Eyton, 010 – 119 51 95.
Representanter för de fackliga organisationerna är:
ST: Lena Eriksson, 010 – 113 41 43
SACO-S: Dick Öjbro, 010 – 119 24 41
SEKO: Ann-Charlotte Pagden, 010 – 117 72 53
Dessa kan också nås via vår växel 08 – 786 90 00
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 26 juni 2016 märkt med diarienummer 035296-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.