Försäkringsutredare

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker försäkringsutredare med placering

Avdelningen för nyanlända eller arbetssökande i Karlshamn

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten med kunderna sker skriftligt men också i stor utsträckning via telefon. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.

Just nu söker vi försäkringsutredare med inriktning Tidig bedömning Aktivitetsstöd. I rollen som försäkringsutredare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.

När du arbetar med Tidig bedömning Aktivitetsstöd möter du kunder som deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program genom Arbetsförmedlingen. De har utvecklingsersättning eller aktivitetsstöd och ansöker om att få behålla ersättningen vid frånvaro på grund av sjukdom. Du utreder kundens rätt att behålla ersättningen och samarbetar i utredningarna med kunden själv, hälso- och sjukvården, arbetsförmedlingen och externa anordnare.

Vi söker dig som

•har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga

•är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner

•agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet

•har ett systematiskt och noggrant arbetssätt

•kan förstå och analysera komplexa frågor

•har god kommunikativ förmåga

•har datorvana

Det är meriterande om du:

•har arbetat med kvalificerade utredningar i högt tempo och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med planerat tillträde 24 november 2016. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas i denna rekrytering.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Stefan Jonasson 010-112 43 78 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Anneli Wetterholt, 010-118 68 12 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Patrik Sjöstedt 010-112 41 81, Saco-S: Ester Nilsson 010-112 43 37, Seko: Ann-Charlotte Pagden 010-11 77 253.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 11 september 2016, ange diarienummer 049389-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 5 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 25 augusti 2016

Liknande jobb