Försäkringsutredare

Arbetsbeskrivning

Vi söker försäkringsutredare till Avdelningen för sjukförsäkring med placering i Uppsala

Inom avdelningen för sjukförsäkring arbetar personliga handläggare och försäkringsutredare i tre flöden utifrån individers olika behov. Kontakten med dessa kan ske skriftligen, via personliga möten eller telefon. Människors olika behov ställer krav på att arbeta flexibelt med skiftande arbetssätt och med olika kompetens. Detta arbete har sin grund i Socialförsäkringen och en del i detta uppdrag innebär att göra bedömningar enligt lagen samt fatta beslut om ersättning. Läs gärna mer om vår sjukförsäkringsprocess på vår hemsida.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att se till att våra kunder får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten med kunderna sker i telefon och skriftligt. Varje kund har en situation som är unik och behöver bemötas utifrån sina specifika behov. 

När du arbetar med sjukpenning har du kontakt med kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis inte kan arbeta under en kortare period. Du är ofta den första som kunden har kontakt med och det är du som informerar om vilka möjligheter och vilket ansvar kunden har. Du utreder och beslutar om kundens rätt till sjukpenning, samt vid behov även om kundens sjukpenninggrundande inkomst. Genom en rättssäker och effektiv bedömning ser du till att kunderna får rätt ersättning i rätt tid, vilket leder till att kunderna känner trygghet och förtroende.

Du kommer att ingå i ett team där du och dina kollegor ger varandra stöd och bidrar till reflektion och lärande i arbetet. Dina viktigaste externa samarbetspartners är arbetsgivare och Arbetsförmedlingen. 

Vi söker dig som 


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana 

Det är meriterande om du


• har arbetat självständigt med att göra bedömningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har god administrativ förmåga 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Caroline Frydlinger, tel: 010- 114 32 10. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Susanne Söderman tel: 010-118 80 58. För fackliga frågor: Fackförbundet ST: Nawal Ahmed Mahmod 010-114 30 05, Saco-S: Daniel Rander, tel 010-116 28 77

Ansökan

Vill du bli en av oss?

Välkommen med din ansökan senast den 27 september 2016 märkt med diarienummer 051441-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 4 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 7 september 2016

Liknande jobb