Försäkringsutredare

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker försäkringsutredare med placering

Avdelningen för Arbetsskadeförsäkringen i Göteborg

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten med kunderna sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Just nu söker vi försäkringsutredare med inriktning arbetsskadeförsäkringen. I rollen som försäkringsutredare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar. 

När du arbetar med arbetsskadeförsäkringen möter du kunder som har skadat sig på arbetsplatsen eller på väg till eller från arbetet. På grund av skadan de fått ansöker de om ersättning för tandvård, särskilda hjälpmedel, vård utomlands eller inkomstförlust. Du samarbetar bland annat med arbetsgivare, läkare, tandläkare, Skatteverket, fackförbund, Migrationsverket och Kammarkollegiet. 

Vi söker dig som 


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana 

Det är meriterande om du: 


• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. 

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Catharina Grehorn 010-1195303 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Björn Törnqvist 010-1195675 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Peter Hjelm 010-1161053 Saco-S: Erica Johansson 010-1141623

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2 okt 2016 märkt med diarienummer 052647-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 5 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 13 september 2016

Liknande jobb