Försäkringsutredare

Arbetsbeskrivning

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Försäkringsutredare inom kontrollutredning i Malmö och Helsingborg

Avdelningen för gemensamma försäkringsfrågor har i uppdrag att driva utvecklingen av Försäkringskassans gemensamma kvalitet, hålla ihop myndighetens gemensamma försäkringsfrågor och skapa förutsättningar för organisatoriskt lärande. Avdelningen har sex olika verksamhetsområden: försäkringstillhörighet, kontroll, omprövning, sjukpenninggrundande inkomst, strategiskt försäkringsstöd och återbetalning. Avdelningen har cirka 1 140 medarbetare och finns på ett flertal orter i landet.

Inom kontroll arbetar cirka 200 personer på flera orter i Sverige med uppdrag att genomföra kontroller och säkerställa att rätt ersättning utbetalas. GF Kontroll har 8 kontrollutredningsenheter spridda över landet

För året 2017 förstärks kontrollenheten i Skåne med ytterligare utredare varför vi nu söker nya medarbetare till vår kontrollenhet.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten med kunderna sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.

När du arbetar med kontroll möter du kunder som medvetet eller omedvetet kan ha fått ersättning från Försäkringskassan på felaktiga grunder. Du genomför kontroller som medverkar till att rätt ersättning betalas ut till rätt kunder. I de fall ersättning betalats ut felaktigt ska du också ta ställning till om polisanmälan ska göras. Du har ibland personliga möten bland annat vid hem-och arbetsplatsbesök. Du samarbetar med bland annat Polismyndigheten, Skatteverket, Inspektionen för vård och omsorg, kommuner och Kronofogdemyndigheten m fl.

Vi söker dig som 


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil

Det är meriterande om du:


• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning och det kan också bli aktuellt med en säkerhetsklassning. Placeringsort kommer att vara i Malmö eller Helsingborg och du anger vilken ort du söker dig till alternativt båda om det är aktuellt för dig.

Kontakt
Chef: Peter Fausö, tel 010-118 6887(för frågor om tjänsten). HR-specialist: Joakim Lindström, tel 010-118 6804 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Christian Carlsson, tel 010-118 6628 Saco-S: Henrik Norée, tel 010-116 2220 Seko: Anne Svensson, tel 010-113 8307.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 23 januari 2017 diarienummer 000009-2017.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 9 januari 2017

Liknande jobb