Försäkringsutredare

Arbetsbeskrivning

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker försäkringsutredare med placering

Avdelningen för Gemensam försäkring kontroll i Karlstad

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten med kunderna sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.

Just nu söker vi försäkringsutredare med inriktning kontroll. När du arbetar med kontroll möter du kunder som medvetet eller omedvetet kan ha fått ersättning från Försäkringskassan på felaktiga grunder. Du genomför kontroller som medverkar till att rätt ersättning betalas ut till rätt kunder. I de fall ersättning betalats ut felaktigt ska du också ta ställning till om polisanmälan ska göras. Du har ibland personliga möten bland annat vid hem-och arbetsplatsbesök. Du samarbetar med bland annat Polismyndigheten, Skatteverket, kommuner och Kronfogdemyndigheten. I rollen som försäkringsutredare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• nätverkande - skapar ett användbart nät med kontakter och relationer och använder detta för att nå givna mål
• resor i tjänsten kan förekomma – krav på B körkort

Det är meriterande om du:


• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
• har erfarenhet av brottsutredningar med inriktning mot ekonomiskt brottslighet/bedrägerier och/eller kunskaper inom redovisning och företagsekonomi.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning och det kan bli aktuellt med en säkerhetsklassning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Claes Hedlund, 010-112 68 29 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Victoria Waltenberg, 010-116 11 55 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Lena Eriksson, 010 – 113 41 43, Saco-S: Dick Öjbro, 010-119 24 41, Seko: fseko@forsakringskassan.se.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 5 februari 2017 märkt med diarienummer 005235-2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 20 januari 2017

Liknande jobb