OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare ansvarar du för att handlägga ansökningar och fatta rättssäkra beslut om sjukpenning genom att tillämpa lagstiftningen på ett korrekt sätt. Arbetet sker enligt en given process och med stöd av vägledande dokument. De sökande har oftast redan börjat arbeta igen när de lämnar in sin ansökan. I ditt arbete ingår att fatta beslut om sjukpenninggrundande inkomster (SGI). Du gör dagligen ett stort antal utredningar och ansvarar för att rätt ersättning betalas ut. Vid behov tar du kontakt med den enskilde, arbetsgivare och sjukvården via telefon, brev och e-post.
I uppdraget ingår även att arbeta en del av din tid schemalagt med att ta emot samtal och frågor inom hela sjukförsäkringsområdet. I kontakterna identifierar du behov, ger information i ärenden och vägleder i Försäkringskassans självbetjäningstjänster. Kommunikationen sker via telefon. I dina uppgifter ingår att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om samt att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden. Ditt arbete följs upp kontinuerligt utifrån uppsatta mål.
Du kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Som nyanställd får du en omfattande introduktionsutbildning och stöd av såväl chef, utsedda handledare som olika stödfunktioner t.ex. specialist och försäkringsmedicinsk rådgivare. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
På sikt kommer det inom rollen att finnas goda utvecklingsmöjligheter att även arbeta med personer som har en pågående sjukskrivning. Du kommer då att ge de sjukskrivna förutsättningar att vara delaktiga i sin rehabilitering och samverka med arbetsgivare så att de tar sitt rehabiliteringsansvar. I en del ärenden behövs personliga möten och samordning av rehabiliteringsinsatser vilket sker tillsammans med andra parter såsom arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och behandlande läkare.
Vi söker dig som:
• har examen från högskola/universitet, eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• är handlingskraftig
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer, gärna på en myndighet
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat, både i tal och skrift
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team
• har vana av arbete med beräkningar och utbetalningar
• har erfarenhet av arbete inom socialförsäkringen
• har erfarenhet av kundmöten via telefon i en tempofylld arbetsmiljö
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Kontakt
Chef: Christina Gleisner 010-116 53 36 och Eva Duvelius, 010-116 53 86 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Maria Esplund 010-112 15 62 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Samantha Valdemarsson 010-116 26 23 Saco-S: Mats Furby 010-116 33 10 Seko: Johanna Grundström, tel 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 24 september 2020. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.