OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare ansvarar du för att handlägga ansökningar och fatta rättssäkra beslut om sjukpenning. Arbetet sker enligt en given process och med stöd av vägledande dokument. Du gör dagligen ett stort antal utredningar där du tar beslut om rätten till ersättning och ansvarar för att rätt ersättning betalas ut. Utredning och bedömning av rätt till ersättning gäller första beslutet i ett ärende och du kommer att handlägga ärenden från hela landet. Om den sökande är fortsatt sjuk efter första beslut lämnas ärendet vidare till en kollega lokalt placerad i landet. Vid behov tar du kontakt med den enskilde, arbetsgivare och sjukvården via telefon och brev.
Det är avgörande för uppdraget att du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra och att rätt information lämnas. Du ansvarar för att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om. Det ingår i dina arbetsuppgifter att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden. Utifrån verksamhetens mål och uppdrag för vi en gemensam dialog kring förutsättningar och resultat. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Som försäkringsutredare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av såväl chef, utsedda handledare som olika stödfunktioner t.ex. specialist och försäkringsmedicinsk rådgivare.
Vi söker dig som:
• har examen från högskola/universitet, eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• kommunicerar begripligt och strukturerat, både i skrift och tal
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har erfarenhet av arbete inom socialförsäkringen
• har vana av arbete med beräkningar och utbetalningar
• har god datavana och vana av att jobba med digitala verktyg
• har vana att arbete inom produktionskrävande verksamhet och är handlingskraftig
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett flertal tjänster då vår avdelning växer, tillsvidare, heltid, med tillträde i juni eller enligt överenskommelse. Placeringsort: Östersund. Provanställning kan bli aktuellt. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Kontakt
Chef: Marlene Berner 010-115 29 01 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Susanne Österling 010-119 56 20 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Nikola Muzdalo 010-118 33 23. Saco-S: Maria Wärdell 010-117 72 21. Seko: Eliza Grundström 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 10 april 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.