OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 230 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.Den här tjänsten riktar sig till dig som är intresserad av att arbeta med att utreda och besluta i ansökningar om sjukpenning som inkommer till oss från hela landet. Några av områdets ledord är engagemang och arbetsglädje där medarbetaren är vår viktigaste resurs. Vi ser oss som en trygg och långsiktig arbetsgivare som värnar om att efterleva den statliga värdegrunden. Vår vardag bjuder på högt tempo och ständig utveckling.
Utredningar, beslutsfattande och teamarbete
I rollen som försäkringsutredare ansvarar du för att handlägga ansökningar och fatta rättssäkra beslut om sjukpenning. Du utgör den första delen av sjukförsäkringen som tar emot inkommande ansökningar från personer som sökt sjukpenning där du genomför den första bedömningen om rätten till ersättning. Vid behov tar du kontakt med den enskilde, arbetsgivare eller sjukvården för att slutföra ärendet. Vidare hanterar du dagligen ett stort antal ärenden som utförs enligt en given process och med stöd av vägledande dokument.
Som försäkringsutredare ansvarar du för att tillämpa lagstiftningen korrekt för att säkerställa att de beslut som fattas gällande sjukpenning blir rättssäkra. Därtill hanterar du dagligen sekretessbelagda uppgifter och dokumenterar löpande det händelseförlopp som sker i dina ärenden. När en person inte får den sjukpenning som den ansökt om ansvarar du för att förklara det beslut som fattas på ett strukturerat och tydligt sätt.
Du blir en del av ett team som tillsammans arbetar i en dynamisk miljö med högt arbetstempo och som gemensamt ansvarar för att skapa effektiva och välfungerande arbetssätt. Därtill för ni en dialog om teamets förutsättningar och resultat utifrån verksamhetens mål och uppdrag. Du planerar självständigt din arbetsdag för att kunna säkerställa att ditt arbete blir slutfört i tid. Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av såväl chef, utsedda handledare som olika stödfunktioner med bland annat specialister och försäkringsmedicinsk rådgivare.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• kommunicerar begripligt och strukturerat, både i skrift och tal
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor.
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har erfarenhet av en roll med högt arbetstempo samt vana av att arbeta mot mål och resultat
• har erfarenhet av att arbeta kundnära med att leverera god och effektiv service
• har god datavana samt erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde den 2 maj eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Om du går vidare i rekryteringsprocessen kommer ett rekryteringsseminarium äga rum den 12 januari. Intervjuer kommer hållas under januari och februari månad. Placeringsort: Trollhättan.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Maria Sörkvist, 010-119 55 96 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Rebecca Alm 010-111 79 30 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Marita Lantto, 010-119 52 48, Saco-S: Ellinor Eriksson, 010-118 34 37, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 8 januari 2023. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.