Försäkringsutredare inom aktivitetsersättning i Malmö

Försäkringsutredare inom aktivitetsersättning i Malmö

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I ditt arbete bedömer du om individen har rätt till aktivitetsersättning genom att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Du identifierar också individens behov av insatser för att aktivt planera och samordna rehabilitering tillsammans med individen. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra som individen kan behöva stöd av till exempel Arbetsförmedlingen, hälso- och sjukvården samt eventuellt föräldrar och skolan. Du träffar individen via digitala kanaler och i personliga möten. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.

Du kan läsa mer om aktivitetsersättning på vår webbplats.

Vi söker dig som:


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och förtroendeingivande
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• har datorvana
• har körkort för personbil gäller för placering i Ystad men är inte ett krav för placering i Malmö/Lund

Det är meriterande om du:


• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer
• har erfarenhet av att professionellt bemöta människor i olika livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar
• har erfarenhet av att arbeta med att planera och samordna insatser för individer

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska tester komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner
Chef: Susann Ellkvist, 010-118 66 33 och Alexandra Fusoi, 010-117 31 88 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Rebecca Alm, 010-111 79 30 (för frågor om rekryteringsprocessen) Fackförbundet ST: Tommy Hedlund, 010-118 08 45, Saco-S: Myléne Ramstedt, 010-118 38 45, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 23 februari 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 4 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 februari 2021
  • Ansök senast: 23 februari 2021

Liknande jobb