OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Avdelningen barn och familjs 22 000 medarbetare arbetar med att ge barnfamiljer bättre förutsättningar för ekonomisk trygghet genom att på ett effektivt sätt och med god kvalitet besluta och betala ut ersättningar. Varje år betalas cirka 73 miljarder kronor ut i föräldrapenning, VAB, barnbidrag, bostadsbidrag, graviditetspenning och underhållsstöd till ungefär 2 miljoner blivande föräldrar samt föräldrar. Avdelningen finns representerad på 19 orter i hela landet.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.
När du arbetar med EU-familjeförmåner möter du familjer där minst en av föräldrarna arbetar och/eller bor i ett annat EU-land. Inom EU finns det ett regelsystem för samordning av medlemsstaternas regler om social trygghet, vilket underlättar den fria rörligheten för personer. Du utreder och beslutar om EU-familjeförmånerna bostadsbidrag, barnbidrag och studiebidrag. Eftersom du tillämpar både EG-lagstiftning och nationell lagstiftning måste du veta vilket regelverk som har företräde i kundens specifika fall. I ditt arbete har du har kontakt med bland annat arbetsgivare samt svenska och utländska myndigheter.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har goda kunskaper i engelska
Det är meriterande om du
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har kunskaper i ytterligare ett språk förutom svenska och engelska
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma användas som en del i urvalsarbetet.
Kontaktpersoner
Chef: Frida Hansen Fridolf 010-114 01 29 och Jesper Niklasson 010 111 22 49. Fackförbundet ST: Malin Mörkeberg 010-114 18 34 Saco-S: Emil Danielson 010-112 07 81 Seko: fseko@forsakringskassan.se
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 10 maj 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.