Försäkringsutredare inom EU-familjeförmåner i Visby

Försäkringsutredare inom EU-familjeförmåner i Visby

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att handlägga och utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan och kontakten sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du utredningar, handlägger ärenden och fattar därefter beslut. Du tar även hand om tillhörande administration. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.

När du arbetar med EU-familjeförmåner handlägger du ärenden som rör familjer där minst en av föräldrarna arbetar och/eller bor i ett annat EU-land. Inom EU finns det ett regelsystem för samordning av medlemsstaternas regler om social trygghet, vilket underlättar den fria rörligheten för personer. Du handlägger och beslutar om EU-familjeförmåner exempelvis barnbidrag och bostadsbidrag. Eftersom du tillämpar både EG-lagstiftning och nationell lagstiftning måste du veta vilket regelverk som har företräde i persons specifika fall. I ditt arbete har du har kontakt med bland annat arbetsgivare samt svenska och utländska myndigheter.

Vi söker dig som                      


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och förtroendeingivande
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har mycket goda kunskaper i att skriva och tala svenska
• har goda kunskaper i engelska

Det är meriterande om du


• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer
• har erfarenhet av administrativt arbete
• har erfarenhet av att arbeta i team med gemensamt ansvar för uppdrag och arbetsuppgifter
• har kunskaper i annat EU-språk
• har vana av kundkontakt via telefon 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt

Ett flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Kontaktpersoner

Chefer: Liselott Melin-Porsgaard, tel 010-118 35 31 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emil Jarengrim, tel 010-116 79 49 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Marlene Andersson, 010-111 22 97. Saco-S: Mattias  Bolin, tel 010 112 05 93. Seko: Fredrik Bruhn, tel  010-111 86 29 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 7 oktober 2021

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 20 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 september 2021
  • Ansök senast: 7 oktober 2021

Liknande jobb