OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Som Försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
När du arbetar med internationellt underhållstöd möter du situationer där barn bor hos endast en av föräldrarna och den andra föräldern ska betala underhållsbidrag. I första hand ska du stödja föräldrarna att själva komma överens om barnets försörjning. Du är båda parternas utredare och du informerar och vägleder dem båda i en livssituation som kan vara svår och komplex. I arbetet tillämpar du både nationellt och internationella regelverk, detta då i internationella ärenden bor ena föräldern utomlands.
I andra hand säkerställer vi barnets rätt till underhållsstöd och eller underhållsbidrag. Du handlägger då och tar beslut i ärendet. Dina utredningar är ofta beroende av andra aktörer såsom Kronofogdemyndigheten, Skatteverket och andra svenska samt utländska myndigheter. I arbetet ingår även att försöka få underhållsbidrag fastställt och sedan följa upp att underhållsbidraget betalas, frivilligt eller via indrivning. Det innebär till exempel att förmedla ansökningar om att fastställa och driva in underhållsbidrag till utländska myndigheter.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och förtroendeingivande
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• har datorvana
• goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
Det är meriterande om du:
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
• har kunskaper i andra språk
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
Kontaktpersoner
Chef: Niklas Nylander, tel 010 – 112 07 60 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Alexandra Strandqvist, tel 010 –112 44 58 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Catarina Dennerborg, tel, 010 – 112 04 61. Saco-S: Mattias Bolin, tel, 010 – 112 05 93. Seko: Fredrik Bruhn, tel, 010 – 111 86 29.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 19 december 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.