OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. När du arbetar med omvårdnadsbidrag har du kontakt med föräldrar som har barn med behov av särskild vård på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. I ditt arbete inom merkostnadsersättning har du kontakt med personer som exempelvis kan behöva hjälp med merkostnader för den dagliga livsföringen på grund av funktionsnedsättning. I arbetet gör du bedömningar genom kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Kontakten med individerna sker via telefon och skriftligt. Du inhämtar information och samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande. Ditt arbete följs upp kontinuerligt utifrån fastställda produktionsmål.
Vi söker dig som:
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och förtroendeingivande
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig tydligt och strukturerat i tal och skrift
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett flertal tjänster, tillsvidare på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Placering Helsingborg, Kristianstad, Lund, Malmö eller Ystad. Vid din ansökan vill vi att du anger vilken ort du ansöker till genom att kryssa i detta i rekryteringssystemet. Vid en ev. intervju kommer fler önskemål att kunna anges.
Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska tester komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Intervjuer kommer preliminärt att hållas v. 16-18 och för de kandidater som går vidare till intervju kommer ett samlat, digitalt informationsseminarium att hållas den 19 april kl. 17.
Kontaktpersoner
Chef: Patrik Steén, tel 010-112 03 19 alt. Daniel Sallroth, tel 010-112 50 04 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Sarah Isaksson, tel 010-112 23 14 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Johanna Page-Brown, tel. 010-118 69 64, Saco-S: Andreas Wejnerup, tel. 010-111 51 33, Seko: Eliza Grundström, tel. 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 29 mars 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.