Försäkringsutredare inom sjukersättning/samordning i Göteborg

Försäkringsutredare inom sjukersättning/samordning i Göteborg

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I arbetet bedömer du om personen har rätt till sjukersättning genom att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Du ansvarar för kontakter och samarbete med andra som individen kan behöva stöd av exempelvis hälso- och sjukvården och Arbetsförmedlingen. Kontakten med personerna har du främst via telefon. I förekommande fall utreder du också individens möjlighet till att delta i rehabiliterande och samordnade insatser. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.

 

Du kan läsa mer om sjukersättning på vår webbplats.

 

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och förtroendeingivande
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du


• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Övrigt

Antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska tester komma att användas som en del i urvalsarbetet.

 

Kontaktpersoner

Chef: Sofia Sandrén, 010-119 62 04 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Annika Sörensen, 010-111 66 00  (för frågor om rekryteringsprocessen) Fackförbundet ST: Robert Abrahamsson, 010-117 31 37. Saco-S: Marie Ankarman, 010-112 02 89. Seko: Eliza Grundström, 010-115 24 02.

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 24 februari 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 10 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 februari 2022
  • Ansök senast: 24 februari 2022

Liknande jobb