Försäkringsutredare inom sjukersättning/samordning i Helsingborg

Försäkringsutredare inom sjukersättning/samordning i Helsingborg

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I arbetet bedömer du om personen har rätt till sjukersättning genom att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Du ansvarar för kontakter och samarbete med andra som individen kan behöva stöd av exempelvis hälso- och sjukvården och Arbetsförmedlingen. Kontakten med personerna har du främst via telefon. I förekommande fall utreder du också individens möjlighet till att delta i rehabiliterande och samordnade insatser.
I uppdraget ingår medverkan inom ett nationellt telefoniuppdrag, där du under schemalagd tid kommer att besvara frågor via telefon om sjukersättning. I kontakterna identifierar du behov, ger information i ärenden och vägleder i Försäkringskassans självbetjäningstjänster.

Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.

Du kan läsa mer om sjukersättning på vår webbplats.

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat  
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg

Det är meriterande om du


• har arbetat med lite längre utredningar och fattat beslut som påverkat individer
• har erfarenhet inom sjukersättning
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.



Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska tester komma att användas som en del i urvalsarbetet. Rekryteringsprocessen kommer att pågå under semesterperioden, sommaren 2022.



Kontaktpersoner
Chef: Christel Dahl, 010-118 68 99 och Johanna Andalen Norrman, 010-119 55 07 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Lisa Lindqvist, 010-111 94 16 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Tommy Hedlund, 010-118 08 45. Saco-S: Myléne Ramstedt, 010-118 38 45. Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.



Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 3 juli 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 5 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 juni 2022
  • Ansök senast: 3 juli 2022

Liknande jobb