Försäkringsutredare inom sjukförsäkringen i Alvik och Johanneshov

Försäkringsutredare inom sjukförsäkringen i Alvik och Johanneshov

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 230 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.


Skulle du vilja vara med och göra skillnad på riktigt för människor i ett uppdrag som dessutom är mångsidigt? Då kan vi ha rätt utmaning för dig!

Just nu söker vi på Försäkringskassan flera Försäkringsutredare inom sjukförsäkring inom samordningsuppdraget till Stockholm med placering i Johanneshov nära Globen eller Alvik strand. Det är ett utvecklande arbete i fräscha miljöer med närhet till kommunal transport och många lunchrestauranger. Du kommer att vara en del av ett team som tar ansvar och jobbar med att ge service och stöd.

Utredningar, samordning och teamarbete
Som försäkringsutredare handlägger du ansökningar om sjukpenning. Du fattar självständigt beslut om rätten till sjukpenning genom att tillämpa lagstiftningen på ett korrekt och rättssäkert sätt. Arbetet innebär att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. Du ska även förklara sjukförsäkringen och beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa, vilket bland annat innebär löpande dokumentation samt beräkningar och utbetalningar av ersättning. En annan del av arbetet är marknadsföring av våra självbetjäningstjänster.

I rollen som försäkringsutredare har du kontakt med personer som har en pågående sjukskrivning. Du har ofta kontakt med både dem, deras arbetsgivare och sjukvården, främst via telefon och brev. Du ger de sjukskrivna förutsättningar att vara delaktiga i sin rehabilitering och samverkar med arbetsgivare så att de tar sitt rehabiliteringsansvar. I en del ärenden behövs personliga möten och samordning av rehabiliteringsinsatser för att skapa förutsättningar för återgång i arbete. Du ansvarar då för att leda och delta i mötena tillsammans med den sjukskrivne och andra parter såsom arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och läkare. Periodvis håller arbetet ett högt tempo, vilket innebär att du behöver trivas med att hantera många arbetsuppgifter samtidigt och ha förmåga att prioritera. 

Som försäkringsutredare ingår du i ett team som planerar och fördelar arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Därmed är en god samarbetsförmåga en värdefull egenskap. Som nyanställd får du en innehållsrik introduktionsutbildning och stöd av handledare samt mentorer. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som:


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat, både i skrift och tal
• är handlingskraftig, verkställer planer och uppnår resultat med hög kvalitet.

Det är meriterande om du:


• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har professionell erfarenhet av att möta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde i mars 2023 eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placering för tjänsten är Alvik eller Johanneshov.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Jasmin Ayari, 010-116 11 43 & Catarina Fredriksson, 010- 111 30 10 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Sara Sjölander, 010-113 09 37 (för frågor om rekryteringsprocessen).

Fackförbundet ST: Carolina Mancho, 010- 116 28 80 & Behzad Barkhodaee, 010-116 22 96, Saco-S: Ellinor Eriksson, 010-118 34 37 och Seko: Eliza Grundström, 010- 115 34 02.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 27 november 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 november 2022
  • Ansök senast: 27 november 2022

Liknande jobb