Försäkringsutredare inom sjukförsäkringen i Stockholm

Försäkringsutredare inom sjukförsäkringen i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

 

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringsutredare handlägger du ansökningar om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Du fattar självständigt beslut om sjukpenning genom att tillämpa lagstiftningen på ett korrekt och rättssäkert sätt. Arbetet innebär att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. Du ska även förklara sjukförsäkringen och beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om och marknadsföra våra självbetjäningstjänster. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa, vilket bland annat innebär löpande dokumentation samt beräkningar och utbetalningar av ersättning.

I rollen som försäkringsutredare har du kontakt med personer som har en pågående sjukskrivning. Du har ofta kontakt med både dem, deras arbetsgivare och sjukvården. Du ger de sjukskrivna förutsättningar att vara delaktiga i sin rehabilitering och samverkar med arbetsgivare så att de tar sitt rehabiliteringsansvar. I en del ärenden behövs personliga möten och samordning av rehabiliteringsinsatser för att skapa förutsättningar för återgång i arbete. I dag möter vi våra kunder och samarbetspartners till stor del via digitala forum. Du ansvarar då för att leda och delta i mötena tillsammans med den sjukskrivne och andra parter såsom arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och läkare. Periodvis håller arbetet ett högt tempo, vilket innebär att du behöver trivas med att hantera många arbetsuppgifter samtidigt och ha förmåga att prioritera. 

Som försäkringsutredare ingår du i ett team som planerar och fördelar arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Vi söker dig som:


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat, både i skrift och tal
• är handlingskraftig, verkställer planer och uppnår resultat med hög kvalitet

Det är meriterande om du:


• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer
• har professionell erfarenhet av att möta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett flertal tjänster, tillsvidare, heltid med tillträden i: november, december och januari 2022. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer troligt arbetspsykologiska test användas löpande som en del i urvalsarbetet.

Kandidater som går vidare i rekryteringsprocessen kommer att delta i ett obligatoriskt rekryteringsseminarium en av följande dagar: den 24 augusti samt den 30 och 31 augusti.

På grund av rådande situation med Covid -19 kommer rekryteringseminarium och intervjuer att hållas via Skype. Intervjuer beräknas ske under v.35 och framåt.

Löpande tillsättning av tjänster kommer att ske.

Kontaktpersoner

Chefer: Susanne Movérare, 010-116 91 89 och Carolina Keeleste, 010-114 30 15 (för frågor om tjänsten). HR-specialister: Marina Kireeva, 010-112 31 40 och Bogumila Dragon, 010- 112 23 42 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Behzad Barkhodaee 010-116 22 96 och Carolina Mancho, 010-116 28 80. Saco-S: Matilda Eneqvist, 010-118 33 81. Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 22 augusti 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 50 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 juli 2021
  • Ansök senast: 22 augusti 2021

Liknande jobb