OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare handlägger du ansökningar om sjukpenning. Du fattar självständigt beslut om rätten till sjukpenning genom att tillämpa lagstiftningen på ett korrekt och rättssäkert sätt. Arbetet innebär att du gör kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa, vilket bland annat innebär löpande dokumentation samt beräkningar och utbetalningar av ersättning.
Som försäkringsutredare inom förstagångsbeslut gör du dagligen ett stort antal bedömningar där du tar beslut om rätten till ersättning och ansvarar för att rätt ersättning betalas ut. En del av handläggningsprocessen är automatiserad där du gör kompletterande utredningar. Utredning och bedömning av rätt till ersättning gäller första beslutet i ett ärende och du kommer att handlägga ärenden från hela landet. Om den sökande är fortsatt sjuk efter första beslut lämnas ärendet vidare till en kollega lokalt placerad i landet. Vid behov tar du kontakt med den sökande, arbetsgivare och sjukvården via telefon och brev.
Vi söker dig som:
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt kan förstå och analysera komplexa frågor
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat, både i skrift och tal
• är handlingskraftig, verkställer planer och uppnår resultat med hög kvalitet
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har vana av arbete med beräkningar och utbetalningar
• har kunskap/erfarenhet av förvaltningslagen, informationssäkerhet, offentlighet och sekretess
• har kunskaper i ytterligare språk
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett flertal tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde i april eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska tester komma att användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort Halmstad.
Kontaktpersoner
Chef: Caroline Ask, tel 010-112 53 01 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Marina Kireeva, tel 010-112 31 40 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Marcus Dufwa, tel 010-111 76 56. Saco-S: Hans-Pether Moritz, tel 010-119 49 92, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2 januari 2022. I samband med din ansökan vänligen svara på ett antal frågor kring placeringsort och vilken inriktning du är mest intresserad av att jobba inom. Ladda gärna också upp dina examensbevis, betyg och intyg när du ansöker.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.