OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Försäkringsutredare inom Avdelningen för sjukförsäkring
Placering Lund och Helsingborg
På Avdelningen för sjukförsäkringen arbetar drygt 4 000 personer fördelat på cirka 55 platser i landet. Vi möter kunder som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Våra kunder har olika behov av stöd från Försäkringskassan och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som Försäkringsutredare ansvarar du för att handlägga ansökningar om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Dina kunder har oftast redan börjat arbeta igen när de lämnar in sin ansökan. Det är avgörande för arbetet att du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra.
Ditt arbete innebär att göra utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. Arbetsuppgifterna är i huvudsak administrativa och innehåller uträkningar av inkomster samt utbetalningar. I arbetet ingår även att fatta beslut och förklara dessa för kunder som inte får den ersättning som de ansökt om. Vid behov tar du kontakt med kunder, arbetsgivare och sjukvården, via telefon, brev eller e-post. Du dokumenterar löpande vad som händer i alla ärenden.
Som Försäkringsutredare kommer du att ingå i ett team. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Utöver detta ansvarar teamet för planering och fördelning av arbetet.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån kundens behov
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av administrativt arbete
• har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har god förmåga att professionellt bemöta människor i svåra livssituationer
• har vana av arbete med beräkningar och utbetalningar
• har kunskaper inom SGI (sjukpenninggrundande inkomst)
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt.Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Kontaktpersoner
Chef: Pär Weise, tel 010-118 5811 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Joakim Lindström, 010-118 6804 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Tim Thelander, 010-118 0916, Saco-S: Eskil Fredriksson, 010-117 1408.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 22 januari 2017 märkt med diarienummer 000996-2017.