OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 230 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Kundkontakt, handläggning och teamarbete
Som försäkringsutredare med inriktning mot telefoni arbetar du större delen av din tid schemalagt med att ta emot samtal och frågor inom hela sjukförsäkringsområdet. I kontakterna identifierar du behov, ger information i ärenden och vägleder i Försäkringskassans självbetjäningstjänster. Kommunikationen sker via telefon.
I uppdraget ingår handläggning såsom att administrera en del försäkringsmässiga uppgifter samt att löpande dokumentera i våra handläggningssystem. Arbetet sker enligt en given standard och med stöd av vägledande dokument. Utifrån verksamhetens mål och uppdrag för vi en gemensam dialog kring förutsättningar och resultat.
Som försäkringsutredare ingår du i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av erfarenheter. Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av såväl chef, utsedda handledare som olika stödfunktioner, t.ex. specialist. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• kommunicerar begripligt och strukturerat, både i skrift och tal
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor.
Det är meriterande om du:
• har erfarenhet av kundmöten via telefon i en tempofylld arbetsmiljö
• har erfarenhet eller kunskap om socialförsäkringen, förvaltningslagen, informationssäkerhet, offentlighet och sekretess
• har språkkunskaper i flera språk
• har god datavana och vana av att jobba med digitala verktyg och självbetjäningstjänster
• har övergripande kunskap om andra myndigheter för att kunna lotsa kunden rätt
• har goda kunskaper om samhällsaktuella frågor
• har god administrativ förmåga.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Placeringsort: Sundbyberg.
Om du går vidare i rekryteringsprocessen kommer ett rekryteringsseminarium äga rum den 11 januari 2023 och intervjuer kommer hållas under januari månad.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Ida Hagberg Nellgran, 010-112 17 05 (ansvarig chef i). HR-specialist: Malin Skoglund, 010-113 10 45 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Radmila Andric, 010-119 21 94 Saco-S: Helena Henningsson-Viberg, 010-111 21 91 Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 1 januari 2023. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.