OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
De förmåner som handläggs på Nisch är Närståendepenning, Ersättning för höga sjuklönekostnader (EHS), Särskilt högriskskydd, Smittbärarersättning och Sjuklönegarantin.
På grund av det höga inflödet av ärenden som är kopplade till rådande omständigheterna behöver vi nya medarbetare som trivs med att jobba i högt tempo och snabba beslut. Vi har just nu störst behov av Försäkringsutredare inom Smittbärarersättning, varför annonsen är riktad mot det.
Vilken/vilka förmåner man arbetar med styrs av verksamhetens behov och kan därför komma att ändras, även under rekryteringens gång.
Ansvar och arbetsuppgifter:
Som försäkringsutredare ansvarar du för att handlägga ansökningar och självständigt fatta rättssäkra beslut om olika förmåner inom sjukförsäkringen. Arbetet innebär att göra utredningar och analyser av olika underlag t ex läkarintyg och du ansvarar för att rätt ersättning betalas ut i rätt tid. Arbetet sker enligt en given process och med stöd av vägledande dokument. Vid behov tar du kontakt med den enskilde, arbetsgivare och sjukvården, vilket sker skriftligen eller via telefon.
I kontakterna identifierar du behov, ger information i ärenden och vägleder i Försäkringskassans självbetjäningstjänster. I ditt arbete ingår även att fatta beslut om sjukpenninggrundande inkomst (SGI) samt att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om.
Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa, vilket bland annat innebär löpande dokumentation samt beräkningar och utbetalningar av ersättning.
När du handlägger smittbärarersättning har du kontakt med personer som inte kan utföra arbete på grund av att de drabbats av smitta. Som smittbärare kan man även ha rätt till reseersättning i samband med läkarbesök och hälsokontroller.
Som försäkringsutredare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av såväl chef, utsedda handledare som olika stödfunktioner t.ex. specialist.
Eftersom du som försäkringsutredare hanterar sekretessbelagda uppgifter ställs det höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Vi söker dig som:
• har examen från högskola/universitet, eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat, både i skrift och tal
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett strukturerat och systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• är handlingskraftig, verkställer planer och uppnår resultat med hög kvalitet under högt tempo
Det är meriterande om du:
• Är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• Har erfarenhet av kundmöten via telefon även i en tempofylld arbetsmiljö
• Har god datorvana och vana av att jobba med digitala verktyg
• Har erfarenhet av att prestera väl i en resultat- och målstyrd verksamhet
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Rekryteringen avser flera visstidsanställningar fram till 30 juni 2022 med eventuell möjlighet till förlängning, heltid, med tillträde snarast. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Kontakt
Chef: Tarek Hassanin, tel 010-116 53 09 (för frågor om tjänsten under perioden mellan 23-29 december) eller Bardia Kharazmi, tel 010-116 10 48 (för frågor om tjänsten under perioden mellan 30 december till 6 januari) HR-specialist: Bogumila Dragon, tel 010-112 23 42 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Anna-Karin Wikström, tel 010-116 33 97. Saco-S: Matilda Eneqvist, tel 010-118 33 81 och Seko: Eliza Grundström, tel 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 6 januari 2022.
Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.