OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
De förmåner som handläggs på Nisch är Närståendepenning, Ersättning för höga sjuklönekostnader (EHS), Särskilt högriskskydd, Smittbärarersättning och Sjuklönegarantin. Just nu har vi störst behov av försäkringsutredare inom EHS, varför annonsen är riktad mot det. På Nisch arbetar man normalt med flera förmåner. Vilken/vilka förmåner man arbetar med styrs av verksamhetens behov och kan därför komma att ändras, även under rekryteringens gång.
Ansvar och arbetsuppgifter:
Ersättning för höga sjuklönekostnader: Här möter du arbetsgivare som redovisat kostnader för sjuklön. Arbetsgivarna lämnar uppgift om löne- och sjuklönekostnad på arbetsgivardeklarationerna och Försäkringskassan får dessa uppgifter av Skatteverket. Förmånen är i mycket hög grad automatiserad. Försäkringskassan utreder rätten till ersättning och kreditering av ersättning görs till skattekontot en gång om året. I normalfallet utreder vi ärenden i en s.k. årsskörning, där utbetalningen stoppas till dess att utredningen är klar. Under Pandemimånaderna har ersättning för sjuklön utgått månadsvis, och i väsentligt högre omfattning varför hanteringen det kommande åren kommer att se annorlunda ut.
Som försäkringsutredare inom EHS kommer du att arbeta med utredning av kontroll- och ekonomisk karaktär, med utbetalningar och återkrav. Du har i första hand kontakt med företag, med Skatteverket och även med försäkringsutredare inom kontroll på Försäkringskassan.
Du ansvarar för att självständigt fatta rättssäkra beslut inom sjukförsäkringen. Arbetet innebär att göra utredningar och analyser av olika underlag. Arbetet sker enligt en given process och med stöd av vägledande dokument, dock finns en mycket stor variation av underlag att hantera. Du kommer också att hantera en stor mängd ärenden.
Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa, vilket bland annat innebär löpande dokumentation samt beräkningar och utbetalningar av ersättning. I uppdraget ingår också generell telefonin då Nisch ansvarar för samtal kopplat till förmånerna Särskilt högriskskydd och Närståendepenning.
Som försäkringsutredare ingår du i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Introduktion kommer i huvudsak att ske i form av handledning. Eftersom du som försäkringsutredare hanterar sekretessbelagda uppgifter ställs det höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Vi söker dig som:
• har examen från högskola/universitet, eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat, både i skrift och tal
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett strukturerat och systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• är handlingskraftig, verkställer planer och uppnår resultat med hög kvalitet under högt tempo
Det är meriterande om du:
• har vana av arbete med kontrollutredning och/eller utredning av ekonomisk karaktär
• har vana av arbete med beräkningar och utbetalningar, t.ex. kunskaper i företagsekonomi
• har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer och/eller företag, gärna på en myndighet
• har erfarenhet av arbete inom socialförsäkringen
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, både tillsvidare och visstid, heltid, med tillträde snarast. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Kontakt
Chef: Emma Katsoulaki, tel 010-116 25 88 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Marina Kireeva, tel 010-112 31 40 och Bogumila Dragon, tel 010-112 23 42 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Anna-Karin Wikström, tel 010-116 33 97. Saco-S: Matilda Eneqvist, tel 010-118 33 81 och Seko: Eliza Grundström, tel 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 5 december 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.