OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Vi söker försäkringsutredare till Utvecklingskontoret inom Avdelningen för sjukförsäkring med placering i Norrköping
I samband med att Avdelningen för sjukförsäkring tar över ansvaret för inkomna samtal och stöd i självbetjäning från Kundcenter skapas ett nytt område inom avdelningen för sjukförsäkring som kallas Utvecklingskontoret.
Utvecklingskontoret kommer att omfatta generella kundfrågor samt handläggning av sjukfall. I generella kundfrågor ingår telefoni, hantering av E-post och sociala medier samt digitala kundmöten. Utöver dessa arbetsuppgifter, som tidigare varit nationellt organiserade, kommer Utvecklingskontoret att handlägga vissa sjukpenningärenden samt vissa arbetsuppgifter kopplade till det digitaliserade sjukpenningsflöde som kommer att startas.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att se till att våra kunder får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten med kunderna sker i telefon och skriftligt. Varje kund har en situation som är unik och behöver bemötas utifrån sina specifika behov.
Du är ofta den första som kunden har kontakt med och det är du som informerar om vilka möjligheter och vilket ansvar kunden har. Genom en rättssäker och effektiv bedömning ser du till att kunderna får rätt ersättning i rätt tid, vilket leder till att kunderna känner trygghet och förtroende.
Du kommer att ingå i ett team där du och dina kollegor ger varandra stöd och bidrar till reflektion och lärande i arbetet.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du
• har arbetat självständigt med att göra bedömningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har god administrativ förmåga
• har erfarenhet av kundkontakt via telefon och sociala medier
• har kunskap och intresse inom IT/teknik
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Ellinor Wittek, tel: 010-114 54 42. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Ellinor Dervinger tel: 010-114 24 01. För fackliga frågor: Fackförbundet ST: Christian Lönnqvist 010-112 32 23, Saco-S: Daniel Rander, tel 010-116 28 77.
Ansökan
Vill du bli en av oss?
Välkommen med din ansökan senast den 20 mars 2017 märkt med diarienummer 017898-2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.