OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. När du arbetar med omvårdnadsbidrag har du kontakt med föräldrar som har barn med behov av särskild vård på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. I arbetet gör du bedömningar genom kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Kontakten med individerna sker via telefon och skriftligt. Du inhämtar information och samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande. Det kan bli aktuellt att arbeta inom andra förmåner inom avdelningen för funktionsnedsättning.
Vi söker dig som:
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och förtroendeingivande
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, heltid med tillträde så snart som möjligt.
Placeringsorter är Stockholm– tidsbegränsade anställningar till och med februari 2022. Luleå, Östersund och Umeå – ett antal tillsvidareanställningar. Lund, Helsingborg och Malmö ett antal tidsbegränsade och tillsvidareanställningar. Provanställning kan komma att tillämpas. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska tester komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Kontaktpersoner
Chef: Morteza Pourdanandeh 010-116 33 85 (för frågor om tjänsterna i Stockholm) Tina Siikavaara 010-112 15 97 (för tjänsterna i Luleå, Östersund och Umeå) Katarina Olander 010-111 65 68 (för tjänsterna i Malmö, Helsingborg och Lund). HR-specialist: Jenny Nilsson 010-111 43 60 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Cecilia Rosén 010-111 30 99. Saco-S: Peter Moberg 010-111 79 29. Seko: Eliza Grundström 010-115 34 02
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 27 april 2021. Intervjuer planeras starta vecka 18. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.