Försäkringsutredare, Omvårdnadsbidrag och Merkostnadsersättning i Örebro

Försäkringsutredare, Omvårdnadsbidrag och Merkostnadsersättning i Örebro

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Vi utökar vår verksamhet inom Omvårdnadsbidrag och Merkostnadsersättning i hela landet. Vi söker därför försäkringsutredare för detta viktiga uppdrag.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. När du arbetar med omvårdnadsbidrag har du kontakt med föräldrar som har barn med behov av särskild vård och tillsyn på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. I ditt arbete inom merkostnadsersättning har du kontakt med personer som exempelvis kan behöva hjälp med merkostnader för den dagliga livsföringen på grund av funktionsnedsättning. I arbetet gör du bedömningar genom kvalificerade utredningar och analyser av underlag. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Kontakten med individerna sker via telefon och skriftligt. Du inhämtar information och samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering och ett högt säkerhetsmedvetande.

Vi söker dig som:


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och förtroendeingivande
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du:


• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar
• har professionell erfarenhet av att möta människor i svåra livssituationer 
• har erfarenhet av att arbeta mot uppsatta tidsramar och produktionsmål

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor kan ingå i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Kontaktpersoner
Chef: Susann Tegevi, 010-113 11 09 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Maria Esplund, tel. 010-112 15 62 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Daniel Olsson, 010-118 40 07. Saco-S: Mikael Ryberg, 010-119 77 69 Seko: Eliza Grundström, tel: 010-115 34 02.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2 maj 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 5 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 april 2021
  • Ansök senast: 2 maj 2021

Liknande jobb