OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker försäkringsutredare med placering
Lokalt försäkringscenter i Sundsvall och Gävle
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten med kunderna sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.
Just nu söker vi försäkringsutredare med inriktning kontroll. I rollen som försäkringsutredare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.
När du arbetar med kontroll möter du kunder som medvetet eller omedvetet kan ha fått ersättning från Försäkringskassan på felaktiga grunder. Du genomför kontroller som medverkar till att rätt ersättning betalas ut till rätt kunder. I de fall ersättning betalats ut felaktigt ska du också ta ställning till om polisanmälan ska göras. Du har ibland personliga möten bland annat vid hem-och arbetsplatsbesök. Du samarbetar med bland annat Polismyndigheten, Skatteverket, kommuner och Kronfogdemyndigheten.
Vi söker dig som
- har fil.kand eller högre examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
- agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
- har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
- kan förstå och analysera komplexa frågor
- har god kommunikativ förmåga
- har datorvana
- Nätverkande - skapar ett användbart nät med kontakter och relationer och använder detta för att nå givna mål
- Resor i tjänsten kan förekomma - krav på B körkort vid behov
Det är meriterande om du:
- har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
- har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänsten är tillsvidare, heltid/deltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Britt-Marie Bondeson-Rollén tel 010-111 25 11 (för frågor om rollen) HR-specialist Malin Nilsson tel 010-116 79 51 (för frågor om rekryteringsprocessen): ST: Åke Höglund, tel 010-111 81 90 SACO: Tuula Andrén, tel 010-111 25 81, SEKO: Camilla Ersson, tel 010-113 91 99
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 6 december 2013 märkt med diarienummer 054424-2013. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.