OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Vi söker Försäkringsutredare till Arbetsskador i Örebro
Inom avdelningen för Funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga arbetar cirka 2 000 personer på 57 platser i landet. Vi möter kunder som lever med en funktionsnedsättning eller är förälder till ett barn med funktionsnedsättning, men även personer som på grund av sjukdom inte kan utföra arbete. Våra kunder har olika behov av stöd och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten med kunderna sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Just nu söker vi försäkringsutredare med inriktning arbetsskadeförsäkringen. I rollen som försäkringsutredare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.
När du arbetar med arbetsskadeförsäkringen möter du kunder som har skadat sig på arbetsplatsen eller på väg till eller från arbetet. På grund av skadan de fått ansöker de om ersättning för tandvård, särskilda hjälpmedel, vård utomlands eller inkomstförlust. Du samarbetar bland annat med arbetsgivare, läkare, tandläkare, Skatteverket, fackförbund, Migrationsverket och Kammarkollegiet.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Örebro. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Marie-Louise Söderström 010-113 41 04 (för frågor om tjänsten).
HR-specialist: Jenny Nilsson 010-111 43 60 (för frågor om rekryteringsprocessen).
Fackförbundet ST: Peter Hjelm 010-116 10 53 Saco-S: Rickard Abels 010-114 15 65
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 17 februari 2017 märkt med diarienummer 010752-2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.