Försäkringsutredare till Sundbyberg

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker försäkringsutredare med placering vid Avdelningen för sjukförsäkring i Sundbyberg

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att se till att våra kunder får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten med kunderna sker i telefon och skriftligt. Varje kund har en situation som är unik och behöver bemötas utifrån sina specifika behov. 

Just nu söker vi försäkringsutredare med inriktning sjukpenning. I rollen som försäkringsutredare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.

När du arbetar med sjukpenning har du kontakt med kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis inte kan arbeta under en kortare period. Du är ofta den första som kunden har kontakt med och det är du som informerar om vilka möjligheter och vilket ansvar kunden har. Du utreder och beslutar om kundens rätt till sjukpenning, samt vid behov även om kundens sjukpenninggrundande inkomst. Genom en rättssäker och effektiv bedömning ser du till att kunderna får rätt ersättning i rätt tid, vilket leder till att kunderna känner trygghet och förtroende.

Du kommer att ingå i ett team där du och dina kollegor ger varandra stöd och bidrar till reflektion och lärande i arbetet. Dina viktigaste externa samarbetspartners är Hälso- och sjukvården och Arbetsförmedlingen.

Vi söker dig som 


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil även under perioder med hög arbetsbelastning och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana 


Det är meriterande om du


• har erfarenhet av självständigt arbete där du gjort bedömningar och fattat egna beslut
• har erfarenhet av bedömningar och att fatta beslut som berör människor i utsatta situationer gärna på en myndighet
• har god administrativ förmåga 


Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Raimond Gren 010-116 2554. För frågor om rekryteringsprocessen: HR-specialist Hans Åkerlund 010-116 7971. För fackliga frågor: Fackförbundet ST: Carolina Mancho, 010-116 2880 och för Saco: Frida Hård 010-116 3373.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 6 november 2016 märkt med diarienummer 061782-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 14 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 28 oktober 2016

Liknande jobb