OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Vi söker Försäkringsutredare till utlandsverksamheten i Visby
Utlandsverksamheten i Visby beslutar om och/eller betalar ut ersättningar och förmåner till våra kunder. På kontoret hanteras olika förmåner som har det gemensamt att det i arbetet finns en utlandsanknytning. Verksamheten har cirka 300 medarbetare i Visby.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.
Som försäkringsutredare sjuk- och aktivitetsersättning utland hanterar du ansökningar om sjuk- och aktivitetsersättning och utreder rätten till ersättning. Du möter kunder, myndighetspersoner och andra aktörer från hela världen med många olika kulturella bakgrunder. Kunderna kan vara i situationer som är ovanliga utifrån ett svenskt perspektiv. Utländska myndighetspersoner kan agera utifrån ett regelverk och en förvaltningskultur som skiljer sig från vår. Du kan också möta andra länders expertkompetenser inom bl. a medicin och juridik. Internationell lagstiftning är central i ditt arbete. Du behöver anpassa ditt bemötande till olika behov och kulturella förutsättningar. Du kommer ofta möta andra språk i både tal och skrift. Kontakterna med både kunder och andra aktörer sker via telefon och skriftligt.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har mycket goda kunskaper i engelska
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper i ytterligare ett språk förutom svenska och engelska
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Chef: Susanne Storm, 010-1120740 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emil Jarengrim, 010-1167949 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Mathias Eldnor, 010-1120413 Saco-S: Emil Danielsson, 010-1120781 Seko: fseko@forsakringskassan.se
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 25 april 2017.